Žárovka H4 |
Při každotýdenním rodinném výletě do
krajského velkoměsta jsem si všiml, že mi nesvítí levé přední světlo. Inu, to
se stává, opotřebení materiálu. A tak, zatímco si žena odskočila do obchodu s
rafinovaným spodním prádlem, já, místo obvyklé asistence, jež spočívá v
kibicování a chválení, jak skvěle ve vybraných kouscích vypadá, jsem se jal
měniti žárovku, nehodlaje věnovat tomuto výkonu více než 5 minut. Jako
syn neurotického řidiče z povolání jsem výměny žárovek prováděl coby desetileté
dítě, neviděl jsem tedy žádný problém.
Poznámka pro neznalé: Žárovka H4 je uvnitř
světlometu zasazena do patice odpovídající jejímu tvaru, takže nejde dát
špatně, a uchycena speciálně tvarovanou pružinkou, aby nevypadávala. Hlavní
zásadou je ZA ŽÁDNÝCH OKOLNOSTÍ NESAHAT NA SKLENĚNOU ČÁST žárovky. Jak vidíte,
nic složitého.
Protože prasklá žárovka se nacházela
vlevo, tedy v prostoru u baterie, bylo v těchto místech pro mé ruce zvíci
uhelných lopat poměrně málo manipulačního prostoru. A jelikož jsem tvor
nadprůměrně inteligentní silný, od přírody opatrný a o svých schopnostech
pochybující, rozhodl jsem se nejprve zkontrolovat, jakým způsobem přesně je
pružinka od žárovky uchycena vpravo, kam je i vidět. Jednoduchým nenásilným pohybem jsem
pružinku uvolnil, znale hlavou pokýval a vrátil ji zpět... tedy pokusil jsem
se ji vrátit... Nešla. Nevadí. Pomalu, pod zrakovou kontrolou, jsem ji dal přesně na
místo, kde by měla být. Nedržela. Začal jsem pociťovat hněv.
V takové chvíli je nejlepší se na daný
úkon vykašlat a věnovat se něčemu jinému. Z vlastní zkušenosti vím, že hněv je
nejjistější cestou ke zničení čehokoli, natož pak nebohé žárovičky. Věnoval sem
se tedy tomu, co jsem měl udělat hned: Vyměnil jsem prasklou žárovku vlevo. Za 15 sekund,
přičemž 10 mi
zabralo opatrné vytažení a opětovné nastrčení kabelu. Vrátil jsem se zpět doprava.
Když o něco později dorazila ženuška,
nalezla mne ve stavu těsně před výbuchem. Zjistila, co se děje, chvíli mne pozorovala
a pak mi položila tu úplně nejhorší otázku, jakou mohla: “A nechceš s tím zajet do práce za klukama? Třeba tam bude
někdo šikovnější než ty...” Dámy, tohleto nikdy nedělejte. I když možná máte
pravdu a nakonec to podle vás uděláme. My chlapi jsme ješitní na to málo, co se
domníváme, že umíme, a takovouto radou v tento moment útočíte na naše
maskulinní ego, na pračlověka v nás. Což dle mého výrazu obličeje pochopila okamžitě i
moje skvělá žena, nasedla do auta, já za
ní (velmi silně-chlapácky) zabouchnul dveře a vrátil se naposledy ke světlometu....
Oprava se nezdařila a tak jsem se cestou
domů stavil v práci za kolegy jestli si někdo nebude vědět rady. Měl jsem
štěstí, v práci byl Lukáš. Ten chlapec rozebíral a zase skládal auta a traktory
dřív, než se naučil chodit. Poprosil jsem ho, aby se šel podívat na mé trápení
a pomohl s ním. Jeho diagnóza a řešení byly hotové hned: ”Tos tam musel urvat
háček (dodnes si toho nejsem vědom a razantně to popírám), co tu pružinku drží.
Nějak to vymyslíme, abys nemusel kupovat nový světlomet.”
Zhruba po pěti minutách se přikolébal
dvoumetrový kolega Petr, mladý ale velmi zručný: “Co se děje?” Nechal si vysvětlit situaci. ” Aha, no
tak to máte štěstí, že jdu zrovna kolem, kamarádi říkají, že jsem odborník...”
Na podestě nad mým nebohým vozidlem se ledově zasmál třetí kolega, Karel.
Klíče s očky :-) |
V ten okamžik se vrátil z technické náš
provozář Josef. Se slovy: “Co se děje?” Na tohle slovní spojení budu zase
dlouho alergický. Potupně jsem opět vysvětlil svou situaci. “A dal jsi tam
správnou žárovku? H4 má dvě patice, víš?” Nadechl jsem se, vydechl a vysvětlil
mu, že tuhle žárovku jsem neměnil. Josef pokýval hlavou a přinesl svoji gola
sadu, takže Lukáš mohl pracovat na extrakci pravého světlometu.
Ozvalo se zatroubení klaksonu. “Co děláte,
kluci? To neumíte ani vyměnit žárovku?” šklebil se na nás ze svého Sharanu
letitý kolega Ludvík, kterému většina z nás neřekne jinak než “Dědeček”. Starý
to motorista s autem vybaveným vším, na co si jen vzpomenete. Od Konkoru a
momentového klíče třeba po autogen včetně argonové bomby, řekl bych. Znovu trapné
vysvětlování. “Tak mi uvař kafe, já se na to zatím podívám.”
Když jsem se vrátil s kávami, chlapci
naznali, že ve vytažení světlometu jim brání, krom zrezlých šroubů, se kterými
si poradili díky Ludvíkově Konkoru, také nárazník a blatník. Petr, napůl vážně,
navrhl, že vytáhnou chladič.
Mé trpělivé ženě již tou dobou povážlivě
pocukávaly koutky, ale když u nás zastavil ještě kolega Pavel se slovy “uhněte,
amatéři, to musíte prostě takhle vyrvat...”, řehtala se už na celé kolo
parafrázujíc při tom známý vtip o policistech a žárovce.
A jak to celé dopadlo? Celá anabáze trvala
asi 4 hodiny, děti, které nebylo pochopitelně možné udržet v autě, řádily jako černá ruka po základně.
Lukáš nakonec světlo nevyndával, ale pomocí stahovací pásky a kusu hadice (obého z vybavení Ludvíkova) provizorně žárovku zafixoval, takže svítí
tak, jak a kam má, a mne čeká výhledově asi výměna světlometu plus mínus za 2500.
Ještě že mám Fiat a ne Ferrari.
“Díky moc, slovutné konzilium,” poděkoval
jsem všem zúčastněným, naložil rodinu do auta a otočil klíčkem. “Hele, víš o
tom, že Ti nesvítí pravá parkovačka?” zeptal se Petr. Žena, rudá potlačovaným
smíchem, na mne mrkla a Lukáš šlehl s kleštěmi o zem...
Lišky umíraj smíchem - a neboj, v tomhle nejsi sám :-D Stává se to i v lepších famíliích!
OdpovědětVymazatTak to jsem klidný, že se to stává i jiným :-) A šťastný, že Tě to pobavilo. Děkuji.
VymazatBože, jak ti rozumím! Tímto si prošel můj hospodář o týden předtím. Jenže měl asi víc štěstí nebo neurval pružinku... Můžu mít dotaz? Bylo to pružinkou nebo... jo jo jo, já vím, mám si ty provokace nechat. Nakonec - ty žárovky u nás nevyměňuju já a tobě to zřejmě taky vymění někdo "znalý". Už uhýbám - vidím jak po mně letí francouzák!!! ;-)))
OdpovědětVymazatAhojky. Ale kdeže, zřejmě jsem asi opravdu urval nějaký háčíček a nevšiml si toho. Žárovky měním opravdu od nějakých 7, 8 let, na to si věřím... Tedy, věřil jsem si. A neboj, francouzák ne, maximálně zlým okem po Tobě hodím :-)
VymazatPoučný zážitek. Taky jsem se naparoval, jak umím vyměnit žárovku. A u všech sedmi aut, co jsem měl, to byla hračka. Pak jsme si koupili Fiat Stylo a už tam nešlo shora sáhnout, prostě konec. V servisu to měli za pět minut. Auto zvedli a sáhli tam zespodu. Teď mám jiné auto, ale žárovku jsem zatím neměnil. Tak uvidím... :-)
OdpovědětVymazatAhoj. Že by ty Fiaty byly prokleté? Inu, jsou někdy věci mezi nebem a zemí :-)
Vymazat